Alternatives a Verifactu
Última actualització: 28 de maig del 2025
Índex de continguts
Obligatorietat de Verifactu
Hi ha la idea comuna que en arribar els terminis per complir amb la Llei Antifrau autònoms i pimes hauran d’enviar les seves factures a l’Agència Tributària irremeiablement a través de Verifactu, però això no és així.
La realitat és que no hi ha una obligatorietat de Verifactu, sinó del compliment de la Llei Antifrau. Per complir doncs, amb la Llei Antifrau autònoms i pimes han d’utilitzar un Sistema Informàtic de Facturació (habitualment abreujat com a SIF) que tingui el corresponent certificat de compliment. En tots dos casos els sistemes han de garantir la integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres, sense interpolacions, omissions o alteracions.
Aquest certificat de compliment consisteix en una interlocutòria declaració responsable on els responsables o l’entitat productora dels SIF hauran de declarar les de característiques del SIF a més dacreditar el compliment de la Llei Antifrau. En l’acreditació el SIF “…haurà de fer constar que aquest sistema informàtic, en la versió indicada en ella, compleix el que disposa l’article 29.2.j) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, en el Reglament que estableix els requisits que han d’adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos i registres de facturació, aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, en aquesta ordre i en la seu electrònica de l’Agència Estatal d’Administració Tributària per a tot allò que completi les especificacions d’aquesta ordre.”. Aquesta declaració responsable haurà de ser accessible pels usuaris del SIF de manera ràpida, fàcil i intuïtiva. Alhora, cal oferir-lo al client en el moment de l’adquisició del servei del SIF.
Els sistemes informàtics de facturació podran complir amb la Llei Antifrau garantint la traçabilitat i inalterabilitat de les factures de dues maneres:
-
Els SIF integrats amb Verifactu enviaran cadascuna de les factures al sistema Verifactu de l’Agència Tributària, i serà aquest l’encarregat de mantenir la seva traçabilitat i inalterabilitat.
-
Els SIF no integrats amb Verifactu no enviaran les factures a l’Agència Tributària si no és sota requeriment explícit d’aquesta, igual que passa actualment. Aquests sistemes han d’incloure internament les tecnologies necessàries per mantenir la traçabilitat i la inalterabilitat de l’encadenat de factures emeses.
Els SIF no integrats amb Verifactu, a diferència dels SIF integrats, a més han d’incorporar obligatòriament un log d’esdeveniments sobre l’activitat relacionada amb el registre de factures i sobre l’activitat del mateix log d’esdeveniments. A partir d’aquest log d’esdeveniments es podrà reproduir el mateix encadenat de factures que hi ha a la taula de factures. Això es concreta en dues taules de registres encadenats una amb els registres de les factures i una altra amb els registres dels esdeveniments relacionats ambdues taules.
Alhora, aquests sistemes No Verifactu hauran de signar electrònicament, amb certificat digital, cada registre de factura i desdeveniment.
Aquestes són les diferències entre els SIF no Verifactu i els Verifactu:
SFIs no VERI*FACTU | SFIs VERI*FACTU | |
Heu d’enviar les factures a l’AEAT? | Només sota requeriment | Sempre |
Han de generar un registre per a cada factura? | ✅ | ✅ |
Han de generar el Hash/Huella? | ✅ | ✅ |
Es requereix la signatura electrònica dels registres de facturació? | ✅ | ❌ |
Es requereix la signatura electrònica dels registres de facturació en cas de requeriment? | ✅ | - |
Han de generar el QR de les factures? | ✅ | ✅ |
El SIF ha d’oferir una pàgina pública on consultar el codi QR? | ✅ | ❌ |
El sistema ha de mantenir un Llibre Registre de Factures emeses? | ✅ | ✅ |
Quines alternatives té un autònom o pime davant de Verifactu?
La Llei Antifrau permet a autònoms i pimes escollir entre remetre totes les factures a través de Verifactu o mantenir-les en un sistema informàtic de facturació No Verifactu. En tots dos casos la inalterabilitat de la facturació ha d’estar garantida i els SIF han d’estar certificats en els requisits de la Llei esmentada.
Un sistema informàtic podrà iniciar en qualsevol moment el seu funcionament com a Verifactu. Aquest funcionament com a Verifactu s’haurà de mantenir almenys fins al final del darrer any en què hagi funcionatcom a tal, és a dir, fins al 31 de desembre del dit any.
Cada final d’any l’obligat tributari, ja sigui autònom o pime, podrà escollir si l’any següent treballarà en un sistema Verifactu o no Verifactu. Això caldrà avisar amb antelació, a través del SIF, abans de finalitzar l’any en curs.
En resum, si encara no ets al cas de les dates, revisa el nostre calendari d’implantació de Verifactu i la factura electrònica a Espanya. Tingues present que possiblement si ets una pime t’aplicaran unes dates i si ets autònom d’altres. Un cop tinguis clar el temps que et queda per prendre una decisió podràs fer la cerca del programari que més s’adapti a les teves necessitats. El que és clar és que amb la Llei Antifrau i la Llei Crea i Crece ja no serà possible emetre factures des de programes que no estiguin específicament adaptats per complir aquestes lleis.
Finalment si vols més informació a prop de Verifactu consulta la nostra Guia completa de Verifactu 2025.